Při shánění informací o High-Liftech jsem nemohl nenarazit na jejich předchůdce, tzv.
Tamiya ladder chassis, pokud se jim tak dá říkat. Řekl jsem si, že by bylo škoda se o nich nezmínit - myslím, že budou pro mnohé z vás méně známým, ale o to zajímavějším pohledem do historie RC automodelové produkce firmy Tamiya. Tyto modely totiž patří k nejvíce ceněným a vyhledávaným sběratelským kouskům.
Jednoho při pohledu na tyto krásné modely napadají zvláštní pocity, pokud si uvědomíte, že některé z těchto modelů aut přišly na trh začátkem 80. let minulého století a kdo je staršího data narození, jistě si vzpomene, co se dalo v té době koupit u nás, i ve specializovaných obchodech typu Modelář - "Kulový! ..." slovy poručíka Hamáčka z Černých baronů.
Tamiya Toyota 4x4 Pick Up (58028)
Prvním ze "žebřiňáků" (ladder chassis), tedy modelem s rámovým podvozkem, byla
Toyota 4x4 Pick Up (58028), která byla uvedena na trh v listopadu 1981. Jako první byl tento model vybaven třírychlostní převodovkou ovládanou třetím kanálem RC soupravy, osazena byla též raná verze tranzistorového elektronického regulátoru. Karosérie byla z ABS plastu, motor byl použit RS-540, rozvor kol byl 287mm.
Tamiya Blazing Blazer (58029)
Jako druhý byl v červnu 1982 vydán model
Blazing Blazer (58029), který sdílel s předchozí Toyotou stejný podvozek. Aby se dosáhlo nižší ceny, kastle (opět ABS) nebyla tak detailně zpracována a místo elektronického regulátoru byl použit klasický mechanický. Odlišné byly též gumy, motor byl obyčejná 540ka, rozvor stejný - 287mm. S modelem se muselo jezdit opatrně, protože horní stříška / křídlo bylo dosti křehce uchyceno. Tento model patří též díky tomu, že v katalogu se objevil pouze dvakrát, mezi nejvíce ceněné sběratelské kousky.
Tamiya Toyota 4x4 Pickup Bruiser (58048)
Následníkem výše uvedených modelů aut byla
Toyota 4x4 Pickup Bruiser (58048), vydaná v srpnu 1985. Podvozek byl výrazně přepracován, hlavní změnou bylo upravené listové odpružení, které na rozdíl od svého předchůdce bylo konečně funkční. Upravena byla i převodovka, jako motor byl použit RS-750. Rozvor byl zachován - 287mm. Bruiser je též velmi vyhledávaným modelem díky své propracované kastli.
Tamiya Mountaineer (58111)
Jako poslední z této řady modelů aut s třírychlostní převodovkou byl v roce 1993 vydán
Mountaineer (58111), což byl recyklovaný Bruiser, s upravenou karosérií. Na podvozku a dalším vybavení byly provedeny víceméně kosmetické úpravy či vylepšení. Motor a rozvor zůstal zachován - RS-750 a 287mm. Po vydání tohoto modelu čekali příznivci žebřiňáků s tříkvaltem do roku 1996, kdy byl vydán první High-Lift Ford F-350.
Podvozky ladder chassis
Podvozek Tamiya 58028, 58029:
Podvozek Tamiya 58048, 58111:
Třírychlostní převodovka:
Tímto krátkým historickým výletem a popsanými modely aut jsem doufám přispěl k vaší lehké osvětě, protože zvl. karosérie těchto modelů by byly velmi použitelné i v současné době pro expediční a scale modely aut. Musíme doufat, že i tyto se snad někdy dočkají nějaké reedice, protože jak jsem již naznačil, je po nich silná sběratelská poptávka, která šroubuje jejich cenu na aukcích pěkně vysoko.
- Zdroj článku - Tamiyaclub.com, Truckmodel.it -
- Obrázky - Zurru.de, Truckmodel.it -